Sistemul electric

Minitehnicus 2: instaleaza scule noi pe barca veche (sau noua)!
Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Sistemul electric

Mesaj necitit de skipper »

Cum toti avem probleme cu cantitatea de energie electrica de pe barca am gasit acest exemplu de solutionare a problemei: Baterii litiu-fosfat, o baterie de 400Ah cu accesorii l-a costat numai 7.000USD

http://youtu.be/I4X8tACugcE
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de Florio »

La prima impresie pare multisor .

Comparand cu factura prin care am cumparat anul trecut sistemul electric solar al barcii, ar iesi in felul urmator:

Elemente:
Panou Victron Energy 100W - 270 E
Acumulator cu gel Victron Energy 165 Ah - 311 E
Regulator de incarcare Victron Energy - Blue Solar 10A - 28 E
Regulator de incarcare Steca PR 1010 - 90 E

Solutie totala :
4 panouri - 400 W = 1080E
3 acumulatori - 495 Ah =933 E
Doua regulatoare dintre cele mai scumpe (90E) = 180 E
Total = 2193 E
----------------------------------
Pret final cu TVA , cca 2700E

In conditiile a aproape 500 Ah fata de 400 propusi initial .
Daca luam panourile de 130W, avem un pret mai bun si o acoperire energetica de 520 W
Eu as merge pe solutia asta, ca fiind mult mai ieftina si rodata de mine, cu succes :)

home made
Hauptbootsmann
Hauptbootsmann
Mesaje: 332
Membru din: Joi Apr 21, 2011 8:54 pm

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de home made »

cetateni!problema la ei nu sint costurile,este vorba de GREUTATE,VOLUM SI TIMP DE INCARCARE plus siguranta in exploatare + alte avantaje(memoria bateriei......etc),adica au bani.:)

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de skipper »

Florio scrie:La prima impresie pare multisor .
3 acumulatori - 495 Ah =933 E
In conditiile a aproape 500 Ah fata de 400 propusi initial .
La o capacitate de descarcare optimista de 50% ai disponibil 247 Ah ceea ce te duce la un cost de 3.14 EUR/Ah.
Daca mai luam in calcul si numarul de cicluri de incarcare pe durata de viata de vreo 3 ori mai mic decat la LF vedem ca americanii aia la 10USD/Ah nu erau prosti deloc.
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de Florio »

skipper scrie:
Florio scrie:La prima impresie pare multisor .
3 acumulatori - 495 Ah =933 E
In conditiile a aproape 500 Ah fata de 400 propusi initial .
La o capacitate de descarcare optimista de 50% ai disponibil 247 Ah ceea ce te duce la un cost de 3.14 EUR/Ah.
Daca mai luam in calcul si numarul de cicluri de incarcare pe durata de viata de vreo 3 ori mai mic decat la LF vedem ca americanii aia la 10USD/Ah nu erau prosti deloc.

-Garantia data la acumulatorii cu gel este de 12 ani. Daca ar fi sa moara chiar a doua zi, subsemnatul nu stoarce o lacrima :) ! Inseamna ca ai mei or sa oboseasca prin anul 2023 . Totusi e foarte posibil sa tina mai mult decat garantia .
-Descarcarea acestor acumulatori cu gel de tip "deep cycle" , poate fi totala, fara sa dauneze sau sa afecteze puterea acestora.
-Americanski dau 36 de ani garantie :shock: ?

Tot schepsisul sta in regulatorul de tensiune pus intre panoul solar ori generatorul eolian si acumulator. Regulatorul asa cum ii spune si numele (nu , nu e vorba de Matracaru, desi ....) tine sub control tensiunea care intra in acumulator, in functie de necesitatile celui din urma. Adica nu il supraincarca in cazul in care e la capacitate, dar mai ales, daca din lipsa de soare panoul genereaza mai putin decat cei 13v necesari incarcarii, regulatorul mareste tensiunea in detrimentul intensitatii, astfel incat panoul va incarca in orice conditii .
Un astfel de regulator arata in cifre, permanent, starea acumulatorului, cat se incarca instantaneu, cat se consuma, cat a fost si cat mai este :) .
Ultima oară modificat Mie Oct 17, 2012 6:42 pm de către Florio, modificat 1 dată în total.

home made
Hauptbootsmann
Hauptbootsmann
Mesaje: 332
Membru din: Joi Apr 21, 2011 8:54 pm

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de home made »

stai bre ca noi nu criticam bateriile cu gel,vorbim de ce avantaje in plus(pentru nevoile corsarilor din competitii,unde fiecare gram conteaza)au cele cu litiu-fier-fosfat.ex:12v/60A=15,5kg
adevarul e ca una d'aia din care ai tu,nu mi-ar strica nici mie.
ps:descarcarea la aceea pe care o ai,e bine sa nu depaseasca 80%.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de Florio »

home made scrie:stai bre ca noi nu criticam bateriile cu gel,vorbim de ce avantaje in plus(pentru nevoile corsarilor din competitii,unde fiecare gram conteaza)au cele cu litiu-fier-fosfat.ex:12v/60A=15,5kg
adevarul e ca una d'aia din care ai tu,nu mi-ar strica nici mie.
ps:descarcarea la aceea pe care o ai,e bine sa nu depaseasca 80%.
Adevarul e ca "bacteria" de 165 Ah are 49 kg :) . Atarna ceva ! Totusi dimensiunile sunt relativ mici, mult mai mici decat la un acumulator clasic cu lichid.
Iar de principiu as merge pe solutia care are cea mai buna reprezentare la noi in tara. Sa nu alerg dupa garantie sau service prin strainatati.
Greutatea mica si anduranta in timp sunt avantaje notabile la acumulatorii cu litiu. Daca se alatura si o marime redusa, as putea plati diferenta destul de mare intre cele doua variante. Pe barca spatiul e problema cea mai mare :)
Ar mai fi o problema tot legata de pret dar si de reprezentare in Romania. Daca sistemul trebuie cumparat din SUA, pretul de 7000 USD (cca. 5350 Euro) se va mari considerabil cu taxe vamale si TVA . Ceea ce ar insemna ca si costuri , peste dublul solutiei cu gel.

Dar am inteles ca topicul nu e o polemica a variantelor, ci afiseaza o alta solutie tehnica .
Probabil in ceva timp costurile or sa scada suficient cat sa devina accesibile. Momentan nu stiu oameni care sa dea aici chiar si cei 7000 USD pentru un sistem solar de 400 W.

Avatar utilizator
parshulea
Hauptgefreiter
Hauptgefreiter
Mesaje: 61
Membru din: Mie Apr 20, 2011 11:35 pm

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de parshulea »

Iata un articol vechi unde e o comparatie intre plumb-acid si litiu fosfat: http://www.metaefficient.com/rechargeab ... icles.html.

Ce mi se pare interesant la LiPOFE este:
- au rata de incarare foarte mare (se pot incarca la intensitati mari daca ai de la ce - nu e cazul fotovoltaicelor dar alternatoare bazate (2 sau mai multe) puse pe dieselul inboard fac o treaba)
- suporta o gramda de cicluri

Chestia cu greutatea nu cred ca e determinanta pentru crusing...

home made
Hauptbootsmann
Hauptbootsmann
Mesaje: 332
Membru din: Joi Apr 21, 2011 8:54 pm

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de home made »

o fi rata de incarcare mare,la diesel mergi cind n-ai incotro,nu e rentabil sa-l pornesti doar sa incarci bateria.si greutatea conteaza foarte mult pe barca,florio stie bine de ce vorbesc,cind a facut calculul greutatii la barca lui,s-a mirat de cit a reusit sa incarce pe ea.la fel si dimensiunea conteaza;mai bine mai adaugi 10 sticle cu vin decit o baterie supradimensionata.:)
noi raminem la cele cu gel,cu toate ca nici astea nu sint ieftine.pentru cei ce au cu ce participa la curse,se schimba calimera.acolo si haleala se cintareste,se trage la maxim,pentru reducerea greutatii.conteaza fiecare
gram care se poate transforma la final in cistig la fractiuni de secunda.

Avatar utilizator
parshulea
Hauptgefreiter
Hauptgefreiter
Mesaje: 61
Membru din: Mie Apr 20, 2011 11:35 pm

Re: Sistemul electric

Mesaj necitit de parshulea »

home made scrie:o fi rata de incarcare mare,la diesel mergi cind n-ai incotro,nu e rentabil sa-l pornesti doar sa incarci bateria.si greutatea conteaza foarte mult pe barca,florio stie bine de ce vorbesc,cind a facut calculul greutatii la barca lui,s-a mirat de cit a reusit sa incarce pe ea.la fel si dimensiunea conteaza;mai bine mai adaugi 10 sticle cu vin decit o baterie supradimensionata.:)
noi raminem la cele cu gel,cu toate ca nici astea nu sint ieftine.pentru cei ce au cu ce participa la curse,se schimba calimera.acolo si haleala se cintareste,se trage la maxim,pentru reducerea greutatii.conteaza fiecare
gram care se poate transforma la final in cistig la fractiuni de secunda.
Pai aia era si ideea. Sa ai caztiva kW de putere pe incarcare (cat duce bateria la incarcare), ca intr-un interval scurt in care functioneaza motorul sa incarci puternic. Cand n-ai nevoie de incarcare sau vrei puterea full de la motor regulatorul taie curentul de excitatie de pe rotor.

Scrie răspuns