Velier vechi - Echipamente noi

Minitehnicus 2: instaleaza scule noi pe barca veche (sau noua)!
draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

Salutare !

Ma gandesc sa-mi updatez batranul meu velier - un half-tonner 9m.
M_WINDVANE 02.jpg
Momentan, la bord am niste antichitati:
- un depthsounder (pe care nu'j cum il cheama) care pare bun de muzeul familiei, langa TV-ul cu lampi de pe vremuri. N-am nici cea mai vaga idee despre cum ar trebui sa fie operat - ma uit la el ca matza-n calendar.
- un handheld gps Magellan **something - mi-aduce aminte de primul meu gsm si de gyuri pascu - va acompania depthsounderul.
- un windvane, cu care, de asemenea, n-am nici cea mai vaga idee despre cum ar trebui sa ma comport.
- un speedo digital (parca), destul de sters, al carui senzor habar n-am pe unde si cum e (voi afla).
check som pics
M_DESK 01.jpg
M_DESK 02.jpg
M_WINDVANE.jpg
M_COCKPIT.jpg
Ratza e in Dodecanese, unde am si de gand sa ma tot fatzai, pana oi invata si eu (sper) ce si cum cu ale marii. Pentru ceva atat de vechi si pentru scopul meu derizoriu, investitia va fi proportionala (mica). 10% din valoarea totala vi se pare ok ? ~1500 eur.

Prima idee a fost un Garmin Monterra (handheld) + BlueChart g2Vision.
M-am gandit ca e misto sa-l am fie la desk, fie in cockpit, fie in peregrinarile prin insule (pe uscat), bonus pot sa-l agatz si de ghidonul motocicletei.
M-am razgandit pentru ca mi se pare scump (~3000 lei), nu-l tin bateriile si n-are sonar.

Acum, am rezervat un GPSMAP 421s (garmin). Inca ma pot rasuci, daca mi se argumenteaza ca e stupid. Are un pret care pare ok (~1700 tva inclus), transducer 2 cai (wtf izit? ) si sonar. E (in okii mei) cea mai accesibila solutie mai serioasa care suporta BC-Vision. Habar n-am cum vine treaba cu sonarul. BC-Vision mi se pare atragator (boboc fiind) pentru functiile Mariner's Eye si Fish-Eye. Ma streseaza maxim cosmarul de-a da cu derivorul de vreun chietroi.
pics cu device-ul si un sample de BCg2Vision.
garmin 421s.jpg
bluechart-g2-vision.jpg
E ok device-ul asta in context? Sau ar trebui sa mai astept pana la prima salupa de pescuit ...
Unde vi se pare un loc mai ok de amplasat? (eu ma gandeam pe frontalul desk-ului, desi mi se pare innebunitor sa cobori mereu sa te holbezi la el)

As vrea sa stiu parerea voastra.
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de skipper »

Te dau banii afara din casa, bag seama! Sau din barca!
Cu banii astia stai o vara in Grecia boier bibescu!
GPS- sfantul Navionics pus pe telefon sau pe o tableta. Te costa nimic. Tableta o poti folosi la o gramada de alte chestii; este un film cand taia unul ceapa pe ea! Sau OPEN CPN pe un laptop si la un laptop, fiind pe Windows ai si avantajul ca poti pune mai multe aplicatii pe el. De exemplu un receptor AIS, te duce la vreo 100 EUR.
Sonar- pt ala pe care il ai sant manuale pe net. Varu Goagal is your friend. Daca vrei unul mai fresh sau esti pescar si vrei sa-l vezi pe balena cum trece pe sub barca iti gasesti Garminuri color la vreo 100 eur, noi noute.
Windvane: tot pe Goagal si daca nu gasesti scrie-le alora pe forumurile de afra si te servesc ei; mai ales englezii snat mari amatori de antichitati. Sonare ca al tau sant in uz pe multe barci; probabil si windvane.
Ca principiu ia-ti lucruri cat mai simple si fiabile si cu caracteristici cat mai basics. Pe masura ce avansezi o sa vezi ce-ti trebuie cu adevarat si ce-ti foloseste si mai ales ce merita. Tu poti sa-ti pui ADRENA acum dar n-o sa-ti foloseasca la nimic. Ia-o incet ca la balet: cu pasi mici dar hotarati!
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

Corect.
Nu ma dau deloc afara / au contraire.
Diferenta intre lupi suri ca tine si catei ca mine e ca primii stiu cum (in mai multe feluri) iar ailalti ... si-o iau pana invata.
421s asta e singura "extravaganta" la care ma gandesc si asta pentru ca:
1. sunt prea vaca la navigatie / pus puncte (si la manevra la fel);
2. printre atatea lucruri "basic" la bord (me includded), sa existe si o urma fina de inteligenta.

Vreau sa ies din marina (am planuit deja sa fiu acolo peste doua saptamani). Exact cum spui : incet ca la balet. Timid, in golful marinei, pana incep s-o simt macar la minim. Daca-s istet, poate ajung sa ma dau nitel in jurul insulei , costier. N-am mari pretentii - ma gandesc sa invat din mers. N-am pe cine sa rog sa ma invete acolo. Asa ca va trebui sa invat sa ma descurc singur (nevoia-l invata pe om) si nu vreau sa-mi fortez norocul prea tare. Vazand si facand. Nu-mi vine sa pun mare baza pe vechitura de sonar, afara de cazul in care n-am incotro. Nici nu stiu daca functioneaza (cum trebuie).
Nu-s pescar, nici geek.
Asta e scenariul.
Orice sfat aveti, va rog frumos. Chiar daca nu pot promite sa le urmez pe toate, in mod sigur am sa le bag la cap

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de skipper »

draken scrie:421s asta e singura "extravaganta" la care ma gandesc si asta pentru ca:
1. sunt prea vaca la navigatie / pus puncte (si la manevra la fel);
2. printre atatea lucruri "basic" la bord (me includded), sa existe si o urma fina de inteligenta...
Asta nu e numai o extravaganta scumpa; mai intai e un pericol!
Cum sa dai 400 eur pe un chartplotter? De banii astia iti iei tableta cu GPS in ea, iti pui Navionicsul si Google Earth si un programel care te lasa sa lucrezi cu harti in format jpg sau bsb si ti-ai rezolvat problema. Poate o iei la mana a doua la 100 eur. Iti mai raman 300 adica suficient pt 60 de kg de octopus "fres, mai frend, spesial preis for iu".
Cand iti crapa tableta poti s-o arunci peste bord fara remuscari (daca MARPOLul permite) dar cand iti crapa un CP din asta la 400 de eur iti smulgi parul, iti vine sa-ti faci epilare definitiva!
Si de crapat, nu-ti fa problema ca o sa-ti crape intr-un fel sau altul; asa e la inceput, toti tre sa servim!

Marea problema pe care o vad la scula asta e ca e prea "inteligenta", cum zici tu. Prea face multe, prea vede si de sus si de jos si de sub apa. Asta iti da prea mare incredere in ea, o s-o crezi Dumnezeu pe barca si asa se ajunge la "GPS assisted grounding". Englezii nu sant prosti cand te pun sa inveti la inceput de pe harti de hartie si cu loch mecanic. Pe masura ce progresezi iti dau voie la scule tot mai complicate pt ca incepi sa le stii limitele. Un program cu harti vectoriale (chiar si alea raster ar fi bune dar sant deja old fashion!) iti e suficient si para suficient. Frumos ar fi sa incepi cu hartile de hartie: se gasesc portofolii pe regiuni in Grecia de vanzare intr-un plic mare de plastic si ca sa te invarti ziua intre insule nici n-ai nevoie de mai mult. Daca inveti sa te descurci cu alea si cu Ghidul pilot apoi poti sa iti iei ce scule vrei ca o sa fii tu mai destept decat sculele.

Vorba lui Vacaroiu, un intelept ajuns prim-ministru in tarisoara asta: "Parerea mea, hac!"
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

Singurul lucru in care cred e creierele din dotare (plus occhio).
CPul e doar de ajutor, nu de divinizat iar 400 ... bani de inca un drum pana-n insula. Asa ca dau cu zarul: daca suna omul de la Garmin (care nu pare prea activ) m-am lins pe bot de caracatita. Daca nu .... :D ma descurc cu ce gasesc liber in natura.
Inteleg si imi place ce spui - cu aplicatul mai am de furca.
Imi ramane doar problema cu punctul (dar o aman, cat timp sunt doar costier).
Doar curiozitate, Romeo : tu pe barca ce ai si cum faci ?

draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

Tableta cu Navionics e deja gata.
Multzam de sfaturi.

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de skipper »

draken scrie:...Doar curiozitate, Romeo : tu pe barca ce ai si cum faci ?
Cand ma dadeam eu cu varca mea, in pleistocen adica prin 2008 cred aveam asa:
- un laptop Travelmatec300 cu Fugawi pe el si Google earth si Soviet Military Maps pt hartile topografice
- un sonar Garmin 120 (parca) cu senzorul mutat in prova pe o teava mobila pt Delta si Dunare
- un vhf de mana Icom
- un GPS Magellan Marine de rezerva
- un receptor radio pe US pt buletinele radio la BBC si RFI
- televizor mic pr telejurnalul de seara la greci urmat de buletinul meteo si prognoza maritima
- un receptor AIS conectat la laprop
- un receptor NAVTEX NASA care tot asa se conecta la laptop
- harti de hartie fie originale fie trase la xerox plus carti pilot de peste tot
Acuma, indiferent de ce are barca pe care ma duc am si eu lucrul meu, de obicei telefonul cu Navionics si Sailgrib si alte aplicatii si daca pot imi iau si laptopul cu ceva rceptoare si asa dublez instrumentele bordului. Eram o data in TSS la iesirea din Gib si in pat in cabina urmaream traficul cu tintele AIS afisate pe OPEN CPn. Asa am iesit afara sa le spun alora din cocpit cum il cheama pe vasul din stanga noastra ca, mergand spre Cadiz, la un moment dat o sa vireze dreapta si o sa ne cam dea CPA 0 la vreo 20 de noduri! C-asa-i in tenis!
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

Multumesc frumos.
Notat

draken
Gefreiter
Gefreiter
Mesaje: 21
Membru din: Dum Feb 05, 2012 12:38 pm

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de draken »

One of the more famous “GPS assisted groundings” occurred when the cruise ship Royal Majesty hit the Rose and Crown Shoal about 10 miles east of Nantucket Island in 1995. No lives were lost and the damage to the ship was relatively minor. The question raised at time was “how could a ship equipped with GPS, Loran C, and radar run aground on a well charted shoal in a heavily trafficked seaway?”

The answer was that the GPS antenna on the Royal Majesty failed, yet the officers navigating the ship continued to rely of GPS. The GPS had shifted to a “dead reckoning” mode, which did not account for wind or current. They could have caught the error if they had consulted either their radar, Loran C, or used visual bearings. When they ran aground, they were 17 miles off the track predicted by the faulty GPS.

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Velier vechi - Echipamente noi

Mesaj necitit de skipper »

draken scrie:One of the more famous “GPS assisted groundings” occurred when the cruise ship Royal Majesty hit the Rose and Crown Shoal about 10 miles east of Nantucket Island in 1995. No lives were lost and the damage to the ship was relatively minor. The question raised at time was “how could a ship equipped with GPS, Loran C, and radar run aground on a well charted shoal in a heavily trafficked seaway?”

The answer was that the GPS antenna on the Royal Majesty failed, yet the officers navigating the ship continued to rely of GPS. The GPS had shifted to a “dead reckoning” mode, which did not account for wind or current. They could have caught the error if they had consulted either their radar, Loran C, or used visual bearings. When they ran aground, they were 17 miles off the track predicted by the faulty GPS.

Sfarsitul articolului citat de tine:

Elaine Bunting, writing about the Vestas Wind grounding for Yachting World, echoes these conclusions. She ends her comments succinctly: “The biggest danger is certainty.”
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

Scrie răspuns