Pe urmele străbunilor lipoveni

Despre calatoriile altora, celebri sau mai putin celebri

Pe urmele străbunilor lipoveni

Mesaj necititde skipper » Lun Iul 22, 2013 11:49 am

Pe urmele străbunilor: doi tulceni refac traseul care a adus ruşii lipoveni în Delta Dunării

Doi tulceni (ruşi lipoveni) se pregătesc pentru aventura vieţii lor: Mitre Carpov şi Vasile Antip vor urca într-o lotcă tradiţională şi vor reface traseul istoric parcurs de străbunii lor atunci când, datorită prigoanei religioase, au ajuns în România.
Traseul (parcurs numai cu lotca) porneşte din Starocherkasskaya (mai sus de Rostov pe Don), fosta capitală a cazacilor , locul de unde au pornit primele actiuni de navigaţie spre zona Deltei Dunării. Ruşii lipoveni din zona Dobrogei sunt, în mare parte, cazaci veniţi din bazinul fluviilor Don şi Volga. Mulţi au venit pe calea apei cu ambarcaţiuni de tip „lotcă“, explică cei doi tulceni. Migraţia a fost preponderent religioasă, lipovenii păstrând credinţa şi portul.
„Totuşi tradiţia începe să se piardă, iar această acţiune se vrea o reînnodare a legăturii cu locuitorii din arealul Donului. Dorim să ducem o barcă până în zona Voronejului, să vizităm locurile şi să cunoaştem oamenii de acolo. Apoi vom naviga pe aceeaşi rută pe care au venit staroverii cu bărcile lor.
Ambarcaţiunea pe care o vom folosi va fi o lotcă tradiţională cu vâsle şi velă“, spune Mitre Carpov.


Imagine
Traseul, refăcut în cele mai mici detalii

Pentru a naviga pe mare în siguranţă, cazacii ataşau pe bordurile bărcilor suluri de stuf, iar astfel creştea stabilitatea bărcii. Pe mare cei doi tulceni vor folosi o barcă de 17-22 crivace. Vor să înceapă „aventura“ în 2014, dar probele pentru navigaţia pe mare au fost făcute în acest an. Probă pe Tulcea – Constanţa În această vară, echipajul format din Mitre Carpov şi Vasile Antip s-a îmbarcat într-o lotcă cu 16 crivace, de şase metri, oferită de Mişcarea Rowmania a lui Ivan Patzaichin şi Teodor Frolu. Au echipat această ambarcaţiune uşoare cu ajutorul lui Paul Vasiliu, constructorul celebrelor canotci: pe borduri au fost puse două suluri de stuf. „Am demonstrat că se poate naviga cu o lotcă pe mare pe o distanţă apreciabilă. Important este să aştepţi mereu mare bună, să navigi aproape de mal şi să schimbi repede vela cu una mai mică atunci când marea cere. Sulurile de stuf şi-au dovedit eficacitatea: când lotca se înclina mult, intrau în apă şi reduceau din bandaj“, spune Vasile Antip.


Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!
Rating: 10%
 
Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
 
Mesaje: 2517
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti

Înapoi la Istorii

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron