The Perfect Crew

Pentru cine are nevoie de echipaj sau pentru echipaj care cauta o barca
Scrie răspuns
Solitaire
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 90
Membru din: Joi Iun 23, 2011 2:44 pm

The Perfect Crew

Mesaj necitit de Solitaire »

Mai intai trebuie sa precizez cateva lucruri legate de acest articol.
Avertizez pe cei sensibili, pe cei "politically correct" si pe cititorii care doresc consensus, prietenie si dragoste intre coechipieri. Daca faci parte din acest grup nu continua lectura textului de mai jos. El se adreseaza celor cu caracterul mai aspru, cam de marimea 80 la glaspapir, celor care au aspiratii serioase la sailing oceanic, la apa mare, cum se spune, si celor ce au o curiozitate sincera in domeniul asta.
Opiniile de mai jos pot constitui si un ghid pentru mai mult sau mai putin tinerii skipperi care isi aleg echipajul pentru un pasaj oceanic. Alegerea echipajului poate fi diferenta intre success si esec, intre un pasaj placut si fara drama, sau o ruleta ruseasca, cu conflicte la bord, tensiune, frica si cosmaruri. In ultimii ani am experimentat diferite tipuri de echipaje, am citit si am facut research nu numai in domeniul yachtingului ci si in alpinism/mountaineering, expeditii arctice si antarctice, traversade de deserturi si alte expeditii extreme care supun oamenii implicati la niste teste aproape supra-umane. M-a interesat partea psihologica a acestui proces si am vrut sa trec dincolo de cliseele si sloganele organizationale.
Am avut crew de la 3 ani la 69 de ani la bord. Am fost crew de la cruising boats la BT Global Challenge cu skipper si FM de profesie. Am fost skipper un numar de ani si am facut traversade cu echipaje de la zero la advanced pro. In plus, am citit si m-am educat prin experienta altora. Pe asta se bazeaza notitzele de mai jos.
Toata lumea stie de leadership-ul lui Shackleton, de temeritatea si loialitatea lui Tenzing Norgay fata de Hillary, iar in zilele noastre de Sir Ranulph Fiennes, numit "the greatest living explorer," care a scris mult in privinta acestui subiect, si care poate fi vazut la seminarele sale pe youtube.
Deci, in ceea ce priveste offshore sailing sunt doua referinte la care orice skipper devine foarte atent:
1. Atitudine si personalitate.
2. SKILL SET, adica competenta.
...in ordinea de mai sus, cu alte cuvinte un skipper isi va alege intotdeauna un crew fara experienta dar cu atitudine buna, decat unul care crede ca le stie pe toate si creeaza probleme la bord. Dimpotriva, de multe ori cel care stie ia mai multa energie de la skipper decat cel care e tabula rasa, care poate fi educat asa cum vrea leaderul. Ar fi fost un punct 3. Educatie, si 4. Referinte dar ambele sunt neglijabile in contextul marii.
Deci ce vrei sa vezi la echipajul tau?
Loialitate, flexibilitate, harnicie si o atitudine buna, o personalitate usoara. Nimic nou aici.
Niciodata un skipper nu va alege ca membru al echipajului o persoana cu personalitate mai puternica decat el. Dimpotriva, cei mai placuti membri ai echipajului sunt flexibili, usor de format, fara idei preconcepute despre nimic, si inclinati spre o atitudine pozitiva. Cea mai mare greseala e sa ai doi skipperi la bord si pentru ca sunt autodidact, am facut-o si eu…o bomba cu ceas care a explodat in Southern Ocean!
Revenind la crew, el trebuie sa lucreze sub presiune in conditii extreme. Unul slab de fire va ceda nervos, cand urli la el din cockpit (pentru ca este vant si valuri nu pentru ca vrei tu sa tipi la el) iar el este la prova ingropat in valuri verzi. Cel pe care-l vrem noi isi continua treaba chiar cand tu il grabesti, pentru ca vrei sa vezi ca desi este presiune el tot isi face treaba cum trebuie, adica nu numai rapid, ci cum trebuie.
Loialitate…cand vorbesc de loialitate nu ma refer la politica interna de la bord, ci ma refer ca daca te simti putin batut dupa schimbarile de vele din timpul noptii precedente, nu te astepti sa stai in pat ziua urmatoare iar colegii tai sa traga de halyards pentru tine. Astia de obicei sunt genul care suna la servici si zic ca sunt bolnavi cand au rosu'n gat. Astia, dragilor, feritzi-va de ei.
Un alt criteriu la care tin foarte mult este curatenia. Un cockpit plin de franghii care serpuiesc una peste alta este un accident care asteapta sa se intample, de fapt nu e accident, ci o certitudine. Un galley murdar sau plin de vase nespalate este o reflectie a moralului echipajului. Traditia navala de a tine echipajul ocupat toata ziua cu frecatul puntii si curatenie impecabila are meritele ei si este testata de sute de ani. Acelasi lucru trebuie facut pe un yacht. Echipajul trebuie sa aiba foarte putin timp liber la dispozitie, pe ocean se doarme si se face sailing, atat si nimic altceva. Cand ai un moment pentru tine, cu iPod-ul si castile tale, este un mic paradis al tau, un moment de zen.
Si acum am ajuns la cel mai important punct pentru orice expeditie: DISCIPLINA.
O croaziera de zi cu soarele sus si apa albastra, cu prietenii si prietenele la bord, cu o bere in mana este de acceptat, in conditii ideale, dar pe ocean dragi colegi e ARMATA si nimic altceva. Lipsa de disciplina militara pe ocean, chiar daca faci "cruising" poate duce la tragedii si pierderi de vieti omenesti, no kidding. Democratia pe mare este o bomba cu ceas cum am spus. Nu ca ma astept la "Aye, aye Sir!" la fiecare ordin dar cam tot ce vine dupa, da, cuvantul meu este lege. Daca vrei o opinie, eu iti voi furniza una. Cand ai sa faci mii de mile cu mine, cand ai trecut prin toate situatiile posibile si ti-ai aratat valoarea ca membru de baza al echipajului, putem sta jos la un chat, dar pana atunci, daca insisti cu opiniile eu am doar 4 cuvinte pe care orice skipper le-a spus de mii de ori cu dragoste : "SHUT THE FUCK UP!"
Viata ta este responsabilitatea mea si ultimul lucru pe care vreau sa-l aud in mijlocul unui squall noaptea este ca tu vrei sa “opresc barca.” Cum am spus, democratia este un pericol pe mare, o cacofonie de pinguini intr-un timp cand doar executia perfecta a ordinelor este dorita. Eu unul fac briefinguri inainte de pasaj, si ma sfatuiesc uneori cu cei mai experimentati in echipaj in punctele critice ale pasajului, dar odata ce decizia e luata nu mai sunt dezbateri.
In final, eu impart crew in patru categorii principale:

1. ARTISTII: astia sunt inamorati cu “idea” de yachting, sunt imbracati pentru yacht club, citesc Cruising World si Yachting Monthly si traverseaza oceanele iarna din sofa, in fata focului si la caldurica. Feritzi!
Eu am avut norocul sa descopar asa un baiat care a stat la orizontala 3000 de mile, odihinindu-se in timp ce echipajul tragea zi si noapte timp de o luna. Nici sa sa-si faca nevoile nu iesea afara, ci a taiat o sticla de Coke si facea in ea, rugandu-i pe cei din echipaj sa o arunce afara. Eu i-am spalat voma de pe podea vreo trei zile la inceput. In ultima zi, cand eram in ape protejate, a iesit afara si a zis ca da el panzele jos. L-am vazut plecand spre bow cu a pernutza in mana. L-am intrebat ce face cu ea si a spus ca si-o va pune sub genunchi sa nu se zgaraie.
2. RECRUTII: baieti modesti si fara figuri, adunati de peste tot, din porturi, back-packers, entuziasti cu o atitudine umila, respect pentru mare si pentru skipper, loiali, muncitori si aproape invizibili la bord. Nu se plang de mai nimic, mananca pietre daca asta le dai, si dorm pe un colt de masa daca asta li se ofera. Nu le este frica sa mearga pe mare, dar nici nu se comporta in mod arogant. Grupul asta este un pool de posibilitati si potential, dar trebuie sa-i cunosti putin inainte sa-i primesti la bord, pentru ca unii isi schiba personalitatea in mod socant. Astia sunt buni pentru joburi temporare dar nu pentru expeditii.
3. MERCENARII: astia sunt anarhistii domeniului nautic, sunt competenti, talentati, stiu toate regulile deci nu trebuie sa-ti bati capul cu explicatii, soldati cu plata care fac deliveries, races, pro crew. Frumusetea aici e , cum am spus, ca stiu regulile, isi stiu locul si rolul lor, baietii sunt hard-core, no kissing, no foreplay, just a finger in the ass and then straight to doggy style. Aici vezi yachtsmanul modern imbinat cu marinarul de profesie. El isi face meseria ca un pro, isi vrea mancarea si pay-checkul la timp si atat. Nici nu iubeste nici nu uraste capitanul, jobul lui e sa asculte si sa execute. Multi dintre ei au fost selectionati pentru curse de recorduri, dar putini sunt chemati pentru expeditii, pentru ca acolo se cere acele extra virtuti, dedicatia si sacrificiul suprem pentru grup, iar mercenarii sunt lupi singuratici (who don’t give a shit).
4. CAMARAZII: Deci care este “the perfect crew?” Englezii spun: “if you want the perfect crew, marry it!” E adevarat ca dupa zeci de mii de mile tot cu nevasta la bord e armonia suprema, dar marile expeditii de explorare nu au fost “Mom and Pop operations.” Din experienta mea, cei care s-au dovedit buni ca echipaj si oameni de baza s-au reintors la mine, iar eu i-am re-invitat de multe ori. Se formeaza o camaraderie extraordinara si esti legat de ei mai mult decat ai crezut vreodata. Soldatii care se intorc din razboi spun acelasi lucru, e mai stransa relatia intre ei dupa toate prin care au trecut decat relatia cu familiile lor, din pacate, pentru ca aceste experiente sunt atat de intense, atat de iesite din comun incat realitatea de zi cu zi nu poate niciodata sa bata intensitatea momentelor traite alaturi de camarazii tai. Deci, concluzia mea este ca cel mai bun echipaj este cel cu care ai mai fost plecat in trecut. Prin expeditii repetate, ajungi sa cunosti cei cu caracterul si personalitatea ideala pentru asemenea initiative extreme. Ei devin plutonul tau, le stii slabiciunile si punctele forte si stii cum sa completezi golurile cu alti membri care sunt strong in acele parti vulnerabile. Asta este un mariaj, pentru ca treci prin toate, asa cum un cuplu trece prin toate. Unele mariaje reusesc, altele se destrama.
Marea este un element atat de puternic incat automat cei care traiesc mult pe mare cresc in personalitate si tarie. Pentru cei “terestri” atitudinea lor pare aspra si insensibila dar marea cere mai mult de la tine decat viata pe uscat. De asta multi incepatori sunt rupti psihic si fizic pe mare. Toti suntem cu gura mare si egoul cat casa pe uscat, dar pe mare te descoperi pe tine insuti, asa cum esti, in general mai mic decat ai crezut, mai slab si nicidecum eroul pe care l-ai proiectat pentru imaginea ta. Marea te invata sa fii o versiune mai imbunatatita a ta insusi, un V 2.0 al tau insusi pentru ca trebuie sa te ridici deasupra slabiciunilor tale de caracter.
OK, ajunge pe ziua de azi. Alta data voi incerca sa disectez profilul skipperului…dar nu al celui perfect 

Scrie răspuns