IRC vs ORC

Despre cursele de barci, regate, raliuri, transaturi, et caetera
n.adrian
Oberbootsmann
Oberbootsmann
Mesaje: 240
Membru din: Dum Apr 24, 2011 9:51 am

IRC vs ORC

Mesaj necitit de n.adrian »

Azi am vazut ca m-a uns skipper moderator la curse, wow, ma simt...bine :)Drept este ca urmare a acestui fapt, nu am mai putut accesa forumul...dar azi a venit skipper si s-a rezolvat cu accesarea :)
Si ca sunt un tip care ma vreau cu fair play, nu o sa sterg nimic, il rugasem asta pe skipper sa o faca, acum ca teoretic o pot face eu...lasa asa varule.
Aurelian, acum sa vedem cu IRC vs ORC, ca tu ai intrebat pe un topic care eu nu vreau sa il promovez.
Ambele sisteme se vor de handicap si chiar sunt. Asa cum am mai sporovait cu skipper, eu fiind subiectiv, ca noi toti, prefer ORC
Hai sa va zic din punctul meu de vedere cum stau lucrurile.
Un sistem de rating sau handicap mie mi se pare ca trebuie sa aduca performantele barcilor la acelasi numitor astfel incat in urma aplicarii lui echipajele sa fie cele ce determina rezultatele cursei, nicidecum performantele barcii sau ale constructorului de ambarcatiuni.
Acum, la IRC se obtin 2 factori, TCC si DLR, mai e si hull factor, deci 3. In Romanica se aplica ciudat, o incadrare a barcilor la clase in functie de hull factor, asta e o abordare veche a celor de la IRc care in ultima vreme au spus ca trebuie combinat si cu DLR-ul. Dar sa nu intram in acest hatis. Hai sa luam 2 exemple ca sa fiu mai elocvent, 2 ambarcatiuni existente la plaja mioritica, Piselina si Geronimo, un UFO 28 si un Hanse 540e, amandoua au un TCC, acum daca vantul este slab cred ca e evident pentru orice novice faptul ca Piselina o sa castige, are 1 tona si e super fasneata spre deosebire de Geronimo care are 24.5 tone, dar daca vantul e peste 20 de noduri, Piselina e varza si Geronimo se asterne la drum, in conceptia IRC acest aspect nu conteaza, timpul obtinut se corecteaza cu acelasi TCC. Mai mult de atat, daca pe parcursul unei curse vantul variaza de la 0 la 30 Kn sau invers, tot nu conteaza, TCC si am mai spus povestea.
trecand peste aceste "mici amanunte" la obtinerea TCC-ului mai poti sa capeti un bonus de la diferite rapoarte intre dimensiunile velelor, un mic bonus de 30% :)), adica, daca ai sau iti faci un foc cu 1 cm mai scurt, deja echipajul e mai bun cu 30%...funny nu ? se numeste "optimizare IRC" :))))
Pana la capat, ca sa castigi la o cursa cu IRC trebuie sa ai barca optimizata IRC, echipajul.....mai vedem.
La ORC sa vedem cam cum sta treaba, ca nici astia nu sunt tatici, dar macar incearca. Ai 4 tipuri de coeficienti, aplicabili in functie de intensitatea vantului, variatia acestuia si daca e inshore sau offshore, interesant nu ?
Nu ai niciun bonus daca iti mai tai 1 mm din vela sau mai cosi o batista, cat e vela, aia este treaba,ba mai si tine cont de cat de veche e barca :)) So....mi se pare mai apropiat de realitatea unor concurenti cu barci atat de diverse.
Daca vb de o flota de barci one class design....pana mea, dar daca vorbim de ce exista in fascinanta romanica..............
Aurelian, am fost macar aproape de o detaliere ?

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de skipper »

Din ce-am citit eu m-am mirat rau ca la IRC nu e obligatoriu ca barca sa fie masurata de cineva calificat si autorizat ci ajunge si declaratia proprietarului, doar e un sport de gentlemani! Imi inchipui cum se aplica asta la Romanica.
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

n.adrian
Oberbootsmann
Oberbootsmann
Mesaje: 240
Membru din: Dum Apr 24, 2011 9:51 am

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de n.adrian »

Asta nu e cea mai mare problema, ca au si ei mai multe tipuri de certificari, ca si ORC. Exista un certificat mai "subtire" care se bazeaza pe datele furnizate de cel ce doreste sa faca certificarea. Acum se presupune ca suntem oameni maturi si nu ne apucam sa manglim razna in tramvai, desi....s-au mai vazut cazuri.

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de x_petrolist »

Salut Adi. Explicatia a fost foarte clara. Cred ca orice sistem de handicap are hibele lui. Mai mult, regulile se si schimba pentru a-i impiedica pe unii sa-si proiecteze barcile in asa fel incit sa le ofere avantaj maxim fata de ceilalti. Certificarile sint internationale sau trebuiesc confirmate de organizatorii regatelor? Cum se calculeaza acel hull factor?

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de skipper »

La IRC stiu ca formula de calcul nu e publica si e pazita cu strictete ca nu cumva constructorii sa se abata de la principiile bunului simt marinaresc numai pt a se incadra mai bine in regulile de handicap.
Dar cum e la ORC?
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

n.adrian
Oberbootsmann
Oberbootsmann
Mesaje: 240
Membru din: Dum Apr 24, 2011 9:51 am

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de n.adrian »

Cand am vorbit cu Nicola Sironi de la ORC, ne-a spus ca formula e una publica, acum nu am intrebat unde o gasesc si mai departe, asta a fost si comentariul sau, ca la IRC e ceva ciudat daca e secreta.

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de Florio »

skipper scrie:La IRC stiu ca formula de calcul nu e publica si e pazita cu strictete ca nu cumva constructorii sa se abata de la principiile bunului simt marinaresc numai pt a se incadra mai bine in regulile de handicap.
Dar cum e la ORC?
N-am gasit nimic despre formula de calcul, insa ideea posibilei secretizari e amuzanta. Ce e cu adevarat secret in lumea asta ? :) :) :)
Zicea un nene, Benjamin Franklin ceva despre secrete : " conditia ca trei persoane sa pastreze un secret este ca doua dintre ele sa fie decedate " .

Sportul si sportivitatea au inceput sa sufere, cand au intervenit banii si tehnologia.
E firesc sa fie premiate si cultivate aptitudinile sportive, cunostintele despre yachting . Dar cum barcile nu sunt facute de-o mama, nu-s de-o faptura si de-o seama . De aici si calculul de handicap, are doza lui de subiectivitate. Daca gasiti voi ceva despre formulele de calcul, ar fi interesant sa le apreciem doza de realism.
SI pana la urma regatele sunt intreceri sportive : ar fi fain ca protestele sa nu se lase cu muscaturi la jugulara. :)

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de x_petrolist »

n.adrian scrie: ...La ORC sa vedem cam cum sta treaba, ca nici astia nu sunt tatici, dar macar incearca. Ai 4 tipuri de coeficienti, aplicabili in functie de intensitatea vantului, variatia acestuia si daca e inshore sau offshore, interesant nu ?
Nu ai niciun bonus daca iti mai tai 1 mm din vela sau mai cosi o batista, cat e vela, aia este treaba,ba mai si tine cont de cat de veche e barca :)) So....mi se pare mai apropiat de realitatea unor concurenti cu barci atat de diverse. ...
Adi, ca neparticipant la regatte sint echidistant fata de cele doua sisteme de clasificare. Wiki insa sustine ca intre 2003 si 2007 mai multi proprietari de yachturi mici au preferat handicapul IRC:

"The International Measurement System (IMS) is a system of handicapping sailboats for the purpose of racing that replaced the earlier International Offshore Rule (IOR) system in the early 1990s. It is managed by the Offshore Racing Congress (ORC). In the sailing world it is usually referred to simply as 'IMS'.

IMS was the first yacht racing rule developed around the central idea of a Velocity prediction program (VPP). The VPP was a very highly developed computer program that integrated continuous hullform information in order to predict a given boat's speed. Boat owners much preferred this as they were able to design new yachts to maximise performance under the rule with a degree of certainty they had not enjoyed under the IOC rule. IMS is generally believed to have made and most expensive yachts were able to gain a significant technology advantage which the rule was less able to account for. Smaller yacht owners began to feel unfairly disadvantaged under the rule and between 2003 and 2007 much handicap racing around the world changed to using the newer IRC rule.

http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... ent_System

n.adrian
Oberbootsmann
Oberbootsmann
Mesaje: 240
Membru din: Dum Apr 24, 2011 9:51 am

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de n.adrian »

X, pe mine nu ma deranjeaza ca cineva are o alta opinie. Nici nu m-a pasionat foarte tare asta cu IRc, mie mi se pare de la inceput ca e mai putin "prietenos"
Mie imi est clar, ca pe vant slab o barca mica e avantajata fata de o barca mare si invers.
Atata vreme cat IRC nu face aceasta minima diferenta, mie mi se pare ca e mai bun ORC-ul care o face.
Si mie mi se pare un pic mai raspandit IRC-ul, dar cred ca doar ah fost foarte buni pe marketing, au bagat acea reducere cu 30% daca ai anumite rapoarte intre dimensiuni si producatorii de vele si de barci, ca sa jongleze cu vanzarile si orgoliile oamenilor , au actionat in consecinta.
Ce ma intreb eu retoric, daca diagrama polata incepe de la 40 grade, are sens eu sa ma apuc sa urc in 30 de grade ?
nu prea mi se pare ca are sens, dar daca merg pe 40 grade.....nu e tocmai ce imi doresc.
Basca faptul ca avem o colonie de scoici cat sa hranim balcik-ul :))
Puneam si polara daca aveam voie PDF :))

Admin: s-a rezolvat, de-acum se pot atasa si pdf!
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: IRC vs ORC

Mesaj necitit de x_petrolist »

Adi, acesta este un raspuns rapid deoarece a expirat "login" si celalalt s-a dus in "ciber-spatiu". Eu am postat ce spune "wiki" nu ce spun eu. Cu ce te ajuta handicapul de vint daca conditiile meteo dureaza mai mult decit regatta sau daca aceasta este anulata?
@ Florio - formula ORC nu este secreta. Te costa doar 500 Euro (vezi VPP software): http://www.orc.org/

Scrie răspuns