Marvin Creamer

Despre calatoriile altora, celebri sau mai putin celebri
Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Marvin Creamer

Mesaj necitit de skipper »

Colegul Florin Nicanor a descoperit povestea asta: un profesor de geografie din USA a facut inconjurul lumii pe o barca fara nici un fel de instrumente de bord. Nu tu GPS ca nici nu exista pe vremea aia dar nici sextant, RDF, nimic, nici macar un ceas. Cica a vut doar o clepsidra pentru a sti cand sa schimbe carturile!
Conform marturiei faptuitorului a avut niste instrumente dar puse sub lacat si certificate ca neatinse la intoarcere de un notar.
Actually, a sextant, clock, compass and radio were sealed in a locker below deck in event of an emergency, but these remained sealed for the entire journey, which was attested to and notarized by proper inspections.

A luat niste premii (relativ putine) si a fost pomenit ca o mare isprava de iahting si referinta sacra pentru "puristii" pentru care GPSul, barcile de fibra si catargele de aluminiu put.

EI bine eu unul nu cred povestea asta. Si am mai multe motive:
- umbra cu care e tratata de lumea iahtingului mondial. Destul de putina lume vorbeste despre asta desi daca ar fi fost adevarata ar fi revolutionat lumea iahtingului de croaziera.
- recunoaste c-a avut harti dar hartile sant absolut inutile daca nu iti stii pozitia
- nu a spus niciodata cum a facut exact. A dat indicii destul de vagi dar metodele exacte nu le stim nici azi.
- nu a publicat nimic. In vremea de azi cand celebritatea e la cel mai mare pret oricine face un partz pe barca publica 3 carti, scoate 7 filme si da 1000 de interviuri. Aici prea e tacere, acum are de vanzare o carte pe CD, format pdf pt ca "nimeni n-a vrut s-o publice". Edituri si oameni rai!
- intre metodele de navigatie este si asta: Creamer obtained his latitudes by identifying a star with known declination that happened to transit through his zenith, directly overhead. After a lot of practice, he was just as aware of his longitude as was an eighteenth-century mariner, so he had only to sail down a parallel of latitude for landfall. Pare credibil doar in aparenta. Ca sa faca asa ceva avea nevoie de doua lucruri: almanahul nautic in care este data pozitia stelelor si un ceas precis. Degeaba stii ce stea este deasupra capului daca nu stii ce ora e fata de GMT. Pamantul se misca cu 15 grade de longitudine pe ora asa ca zenitul stelei e nefolositor fara ora exacta!
- metode de "navigatie naturala" s-au mai folosit dar fie pe distante mai mici fie pe arii restranse. Exista documentatie despre metodele folosite de polinezieni care stiau la fix cum sa ajunga dintr-o insula in alta, sau despre navigatia in Mediterana. Sau despre cum se trece Atlanticul E-V: mergi spre sud "pana se topeste untul" apoi iei alizeele din pupa si mergi pana dai de Caraibe iar acolo mai intrebi vreun bastinas.
- ceva in toata povestea asta nu se potriveste, prea se vede ata alba si scartaie ca hubloul ala dupa care spune c-a navigat. On one occasion a squeaking hatch served as a navigational aid. Marvin had lost direction in a prolonged dead calm. With no visible stars and currents to guide him, he could little more than sit and wait. When the wind finally began to blow, a crew member moved the hatch cover, which made a loud squeaking noise. Deductive reasoning told Marvin that dry air coming off the Antarctic had caused the squeak. Moist air would have lubricated the track. Following the direction of the dry air, Marvin was able to get back on course.

Dar in final tare m-as bucura sa aflu ca n-am dreptate!
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

ghrt
Oberstabsgefreiter
Oberstabsgefreiter
Mesaje: 132
Membru din: Vin Mai 13, 2011 11:46 pm

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de ghrt »

Doi cenţi:
Chiar ai nevoie de o pozitie exacta pe hartă? Atunci când conduci o maşină de la Bucureşti la Sibiu, trebuie permanent să ştii la ce km şi fracţiune de km eşti faţă de Bucureşti şi Sibiu? Nu cumva poţi să mergi aproximativ într-o direcţie, a unui curent, a vântului predominant etc?
S-a navigat mult mai aproximativ (doar latitudine, dar hărţile erau foarte vagi) prin sec. XVI, oamenii ăia în general au ajuns înapoi acasă după ce traversau oceanul etc. Deci nu e chiar imposibil.

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de skipper »

ghrt scrie:Doi cenţi: Chiar ai nevoie de o pozitie exacta pe hartă? Atunci când conduci o maşină de la Bucureşti la Sibiu, trebuie permanent să ştii la ce km şi fracţiune de km eşti faţă de Bucureşti şi Sibiu?
Ai dreptate, nevoia asta de precizie a aparut odata cu GPSul. Acum am ajuns sa ne revoltam daca GPSul de masina ne indica pozitia pe alea vecina la 10m. Inainte vreme navigatia era mult mai imprecisa. Chiar si cu sextantul o precizie de 5 mile este foarte acceptabila.
La traversadele mari nu ai nevoie de o pozitie exacta dar ai neaparata nevoie de o pozitie altfel harta nu-ti foloseste la nimic.
ghrt scrie:Nu cumva poţi să mergi aproximativ într-o direcţie, a unui curent, a vântului predominant etc?
Da, daca le ai! De aia am zis de Atlantic: iai alizeul la pupa si 3 saptamani mergi la aceeasi alura si dai de insule. Dar ce te faci in Oceanele de sud unde nu ai asa ceva, in Atlantic si Indian ai o succesiune de depresiuni ca un tren si numai vant constant nu ai, Curent la fel.
ghrt scrie:S-a navigat mult mai aproximativ (doar latitudine, dar hărţile erau foarte vagi) prin sec. XVI, oamenii ăia în general au ajuns înapoi acasă după ce traversau oceanul etc. Deci nu e chiar imposibil.
Da, dar aveau instrumente. Chiar rudimentare dar le aveau.
Trei instrumente sant necesare pe o barca: compas, loch si sonar.
In vechime aveau compas in primul rand, l-au inventat chinezii de mii de ani. Chiar si vichingii aveau piatra aia care le arata directia soarelui.
Fara compas poti tine directia dupa varii repere (soare, luna, stele, nori, valuri, pasari) doar daca ai acele repere. Ce te faci intr-o zi cu plafon jos compact sau cu ceata deasa sau nopti din alea in care de-abia mai stii care e josul si care e susul? Eram in Grecia si pe o ploaie torentiala de n-am putut vedea compasul si in 5 minute cand s-a potolit m-am trezit pe un curs schimbat la 180 grade! Fara compas e greu spre imposibil sa controlezi cursul pe durate asa lungi.
Si mai aveau instrumente de masurat unghiul astrelor pentru a putea merge pe latitudine, cum bine zici. Chiar inainte de sextant au existat asemenea instrumente dar de o precizie mai mica: astrolabul are mii de ani vechime iar alte culturi si-au dezvoltat alte instrumente cum ar fi faimosul Kamal al arabilor sau Bastonul lui Jacob in Europa. Incasii au avut si ei asa ceva, chinezii la fel.
Lochul sau instrumentele similare n-au fost niciodata o problema. La fel sfoara cu plumb pentru determinarea adancimii (barca aia de la scoala din Anglia o avea in dotare).
Deci s-a navigat dar fie la coasta (sau distante scurte) fie cu instrumente. Cum s-ar putea face asa inconjurul lumii pe la latitudinile sudice, tot nu-mi pot imagina!
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de x_petrolist »

acum mai bine de un an am gasit aici pentru prima oara ideea ca Europenii au navigat fara instrumente doar cit le-a permis shelful continental (in afara vinturilor si curentilor): http://www.ruf.rice.edu/~feegi/traditional.html

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de skipper »

x_petrolist scrie:acum mai bine de un an am gasit aici pentru prima oara ideea ca Europenii au navigat fara instrumente doar cit le-a permis shelful continental (in afara vinturilor si curentilor): http://www.ruf.rice.edu/~feegi/traditional.html
Si uite ce zic in pagina urmatoare, esenta a ce sustineam mai sus:
All navigation was regional, that is, limited to specific regions. Chinese sailors could not navigate in Micronesia, Polynesians could not reach South America, Indian Ocean sailors could not pass the Mozambique channel, and Europeans--including the Vikings--remained coastal navigators. Why?
All wind and currents circulate within specific areas of the ocean. There is no current or wind that travels all around the world.
Polynesian and Micronesian sailors followed winds and currents in the Pacific Ocean that ended at the edge of New Guinea, just beyond the reach of China. Therefore Chinese sailors never traveled the Pacific. Nor did Polynesians sail in the South China Sea
Indian Ocean sailors could sail from the east coast of Africa to India, but they could not pass the Mozambique channel with its deadly Agulhas current. Therefore even the southern part of the Indian Ocean was unexplored..
Coastal shelves are also limited to specific regions.
Europeans managed to sail in the northern latitudes using the coastal shelf, but could not travel the South Atlantic where there was no significant coastal shelf.
Chinese and Southeast Asians could travel the South China Sea, but not the Pacific Ocean where there are no land masses, and therefore no coastal shelves.
Traditional navigators all knew how to sail in bounded regions, but none could sail beyond their own locale.

Desi exceptii exista: flota chineza ajunsa in Italia, polinezieni in SA, SA in Pacific.
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de x_petrolist »

skipper scrie:Desi exceptii exista: flota chineza ajunsa in Italia, polinezieni in SA, SA in Pacific.
Sau Fenicienii, aflati in slujba Egiptenilor, care au inconjurat Africa 6 secole inaintea erei noastre pornind prin Marea Rosie si revenind prin Gibraltar. Este prima relatare in care se spune ca navigatori din emisfera Nordica au mers cu Soarele in dreapta. Herodot nu a crezut acest lucru care insa demonstreaza ca intr-adevar ei au circumnavigat continentul. Calatoria a durat 3 ani.
Cind spui de Chinezii care au ajuns in Italia, te referi la calatoria lui Gan In din anul 97?

Florio
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Mesaje: 1159
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:36 pm
Localitate: Bucuresti

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de Florio »

skipper scrie: Fara compas poti tine directia dupa varii repere (soare, luna, stele, nori, valuri, pasari) doar daca ai acele repere.
N-as vrea sa cobor mult nivelul discutiei, intervin doar sa-i dau lui Skipper dreptate : se stie dintotdeauna ca un reper important al marinarului este pasarica ! ;)

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de skipper »

x_petrolist scrie:... Este prima relatare in care se spune ca navigatori din emisfera Nordica au mers cu Soarele in dreapta.
Cum "cu soarele in dreapta"?
x_petrolist scrie:...Cind spui de Chinezii care au ajuns in Italia, te referi la calatoria lui Gan In din anul 97?
Nu stiam de asta; ma refeream la mult discutatele voiaje ale flotei comandate de eunucul Zheng He pe la 1400.

Imagine

De aici se poate downloada o carte destul de controversata dar de mare succes despre calatoriile lui.

Imagine
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

x_petrolist
Stabsgefreiter
Stabsgefreiter
Mesaje: 97
Membru din: Mie Apr 20, 2011 1:38 pm
Localitate: New Jersey
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de x_petrolist »

skipper scrie:
x_petrolist scrie:... Este prima relatare in care se spune ca navigatori din emisfera Nordica au mers cu Soarele in dreapta.
Cum "cu soarele in dreapta"?
"At local noon the sun makes its meridian passage. It then bears due south in the
northern hemisphere and due north in the southern hemisphere. Once you have
found true north at local noon then it is straightforward to insert the other cardinal and
inter-cardinal points around your horizon and then for the rest of the day the sun acts as
a check against direction, see Figure"

Pencil, Paper and Stars
Chapter 7
Direction from the Sun
Alastair Buchan


Fenicienii calatorind de la E la V in emisfera sudica, aveau N (soarele) in dreapta la amiaza.
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Avatar utilizator
skipper
Flottillenadmiral
Flottillenadmiral
Mesaje: 2579
Membru din: Mar Apr 19, 2011 7:35 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Marvin Creamer

Mesaj necitit de skipper »

x_petrolist scrie:....Fenicienii calatorind de la E la V in emisfera sudica, aveau N (soarele) in dreapta la amiaza.
Corect asa ca puteau sa aiba soarele in dreapta si in emisfera nordica, mergand de la V la E. Asta nu intelesesem, mersi!
Ubi allii finiverant, inde incipimus nos!

Scrie răspuns